Jak w 2020 szybciej transportować ponadgabaryty? - transportowy

transport ponadgabarytowy

Transport, który wymaga planowania

Jest taka gałąź transportu, która za każdym razem wymaga dokładnego planowania. Transport ponadgabarytowy, bo o nim mowa, to bardzo specyficzny przewóz ładunków. Ponieważ obejmuje on między innymi transport maszyn, czy elem

Jak w 2020 szybciej  transportować ponadgabaryty? - transportowy transport ponadgabarytowy
entów konstrukcji przemysłowych, każdy kurs wymaga indywidualnego, a zarazem kompleksowego podejścia.
Transport ciężki, ze względu na swoją specyfikę wymaga, aby każdorazowo dobrać odpowiedni pojazd i skrupulatnie zaplanować trasę. Gdy plany są już gotowe, można przedstawić je do urzędu, który następnie na przejazd musi wydać zgodę. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia ładunku. I dopiero, gdy ono jest zorganizowane, można wyruszyć w drogę, trzymając się dokładnie planu.
Ponieważ ten typ transportu jest bardzo specyficzny, musi odbywać się za pomocą wyspecjalizowanych firm. Ich znalezienie nie jest na szczęście takie trudne. Na polskim rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które tego typu usługi świadczą. Aby je znaleźć, warto skorzystać z wyszukiwarki internetowej.


Jak przewieźć duży ładunek?

Wszystkie pojazdy, które poruszają się po drogach przeznaczone są do transportu, czy to ludzi, czy maszyn, czy innych towarów. Ale nie wszystkie nadają się do transportu ładunków nadgabarytowych. Do tego potrzebne są specjalne środki transportu oraz specyficzna organizacja całego procesu.
Jeśli więc ktoś chce przewieźć ładunek, który na przykład waży więcej niż 42 tony, lub jest wyższy niż 4 metry, musi zamówić usługę, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się przewozem tych wszystkich ładunków, które swoimi gabarytami wykraczają poza przyjęte normy. Transport ciężki oczywiście organizowany jest przez jednostki do tego wyspecjalizowane. No i zawsze odbywa się dopiero po uzyskaniu od odpowiedniej instytucji zgody. Taką zgodę uzyskuje się po złożeniu specjalnego wniosku, w którym muszą być zawarte niezbędne dokumenty dotyczące planowanej trasy. Trudno bowiem wyobrazić sobie na przykład transport maszyn budowlanych, których wysokość przekracza wysokość wiaduktu, a ciężar, udźwig mostu.


Jak przetransportować maszyny rolnicze z Niemiec?

Niemieckie rolnictwo jest znacznie bardziej nowoczesne niż polskie, nie ma co się oszukiwać. Maszyny rolnicze, których używa się na zachodzie, po pewnym czasie będą wymieniane na nowe. Jest to doskonała okazja dla polskich rolników na zakup używanego, dobrego sprzętu rolniczego w korzystnej cenie. Problem pojawia się natomiast w temacie transportu. Aby przewieźć np. kombajn zbożowy musimy zorganizować transport ponadgabarytowy. Niektóre maszyny mają bowiem takie rozmiary, które nie zmieszczą się w standardach normalnych naczep. Transport maszyn rolniczych to bardzo popularny i rosnący element transportu międzynarodowego. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę, że lepiej zakupić serwisowany sprzęt za granicą niż niepewny, krajowy. Każdy szuka bowiem oszczędności, a więc eksploatuje sprzęt rolniczy do granic jego możliwości nie zastanawiając się nad jego żywotnością. Transport ciężki w przypadku importu zagranicznych maszyn czy innych ponadgabarytowych elementów konstrukcyjnych rozwija się bardzo prężnie, a polskie firmy transportowe zarabiają na tym dobre pieniądze.


Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.